Gmail upphörde att fungera i Thunderbird
En fråga om varför en gmail-adress upphört att fungera tillsammans med mejlprogrammet Thunderbird, och tillhörande lösning.
Fråga:
Sedan ett par dagar fungerar inte mejlen. Jag har en gmail-adress och använder Thunderbird för att hämta och skicka. Det kommer upp något meddelande om timeout och smtp.google.com …
När jag startar Mozilla Thunderbird dyker det upp en ruta där det står ”Logga in med Google”, och därunder ser det ut som ett vanligt inloggningsformulär.
Överst i samma ruta står det: ”Ange inloggningsuppgifter för [min e-postadress] på imap.gmail.com”. På nästa rad [i adressfältet] står det https://accounts.google.com/signin/oauth?client_id och en massa siffror och bokstäver.
Det står ”Fortsätt till Mozilla Thunderbird Email” och min e-post är förifylld, men det händer inget, varesig jag trycker på ”Fortsätt till…” eller på Nästa-knappen. Det är som att knapparna inte reagerar.
Lösning:
Inloggningsrutan från gmail fungerar inte om Thunderbird är för gammal. Lösningen är att uppdatera Thunderbird. Gå in i menyn ”Hjälp” i Thunedrbird, och tryck på ”Om Thunderbird”. En uppdatering bör starta bara genom att du öppnar om-rutan på detta sätt. Låt uppdateringen gå klart och följ anvisningarna (t.ex. starta om Thunderbird). När Thunderbird startat om, gå åter in i Hjälp / Om Thunderbird och se om det kommer fler uppdateringar.
Nu bör det fungera att klicka på knappen ”Nästa” i inloggningsrutan! Du behöver här skriva in ditt Google-lösenord.
Om du fortfarande får meddelanden om att servern inte kunde kontaktas eller liknande, öppna då mail.google.com i en webbläsare (t.ex. Google Chrome). Tryck på kugghjulet i övre högerdelen av sidan, och välj ”Inställningar”. Klicka på ”Vidarebefordran och POP/IMAP” och kontrollera att IMAP är aktiverat, förutsatt att du satt upp kontot i Thunderbird att använda IMAP (kontrollera annars motsvarande för POP, om du ställt in kontot i Thunderbird att använda POP-mail).