Swedbank och SEPA Direct Debit (direktdebitering)
Det är, som Swedbank-kund, mycket problematiskt – för att inte säga omöjligt – att i Sverige använda sig av den autogiro-tjänst som SEPA Direct Debit ska utgöra för bankkunder inom EU.
Swedbank nämner på sin hemsida SEPA Direct Debit och att det med tiden även kommer ”att finnas ett europeiskt autogiro, vilket kommer att ytterligare förenkla dina betalningar. ” Ett system för direktbetalning från bakkonto vid köp finns nu, vilket man kan iaktta under betalningsalternativen på tyska Amazon. Jag uppfattar det som att det är just SEPA Direct Debit som det handlar om.
Swedbank skriver vidare på sin hemsida:
Om du undrar hur SEPA kommer att påverka dig som privatperson eller dig som företagskund är du välkommen att kontakta din kontaktperson på banken eller ditt lokala bankkontor. Vi kan berätta mer om de fördelar som SEPA och Swedbank i Norden och Baltikum kan erbjuda dig som kund.
Swedbanks personal tycks emellertid vara tämligen okunniga om SEPA och i synnerhet Direct Debit (som ingen av dem jag varit i kontakt med på telefon eller genom textmeddelanden hört talas om), vilket framgår av nedanstående anonymiserade meddelande-utbyte mellan mig och Swedbank.
[Börja läs nedifrån och upp, för kronologisk ordning.]
Hej,
Vi har tyvärr ingen mer information än den som vi tidigare har gett. Du kan ringa till vår support på 0771-977512 om dom har mer information att ge.
Med vänliga hälsningar
[S. B.]
Kundcenter [Swedbank]
Andreas Jansson
2018-04-04 20:27
Min fråga gällde SEPA Direct debit.
Kundservice
2018-03-26 08:55
Hej,
När man gör en Europabetalning i Euro blir det automatiskt en SEPA betalning i systemet. Detta är ingen tjänst som behöver aktiveras utan det går med automatik. Detta gäller from nu och både privat företags-kunder.
Med vänliga hälsningar
[S. B.] Kundcenter [Swedbank]
Andreas Jansson
2018-03-24 18:27
Det var ett helt annat svar mot vad jag fick i telefonbanken tidigare samma dag… och det kan rimligtvis inte vara korrekt att Swedbank inte ska uppfylla SEPA. Nu hittade jag dessutom att det står om SEPA på Swedbanks hemsida. Se här: http://www.sparbankensjuharad.se/foretag/affarer-med-utlandet/sepa/fragor-och-svar/index.htm
Där nämns även autogiro, SEPA Direct Debit. Att det kommer så småningom. När beräknar ni att det är infört? Och behöver jag då skaffa ett konto noterat i Euro för att kunna använda SEPA Direct debit?
Kundservice
2018-03-20 13:50
Hej!
Swedbank kommer inte ansluta sig till SEPA så det finns inte den möjligheten till betalning hos oss.
Vänliga Hälsningar
[H.P., Swedbank]
Andreas Jansson
2018-03-20 11:59
Hej! Jag försökte att ge Amazon.de (Tyskland) möjlighet att dra pengar från ett av mina konton hos Swedbank, vid kommande betalningar. Det är ett av de betalningsförfaranden som de erbjuder. Det kallas SEPA direktdebitering. Det ska gå att genomföra vid betalning i EURO från alla banker i EU. Fungerar inte det hos Swedbank? Jag pratade med er på telefonbanken, men vi kom inte fram till någon lösning, och dit jag kopplades vidare orkade jag inte vänta då det var så många före i kön. Kan ni ta detta ärende i lugn och ro och återkomma med svar? Här är en länk till Amazons information om direktdebitering : https://www.amazon.de/gp/help/customer/display.html/ref=help_search_1-2?ie=UTF8&nodeId=201895420&qid=1521542925&sr=1-2 Där uttrycks visserligen att betalningen behöver ske i EURO, men jag hittar inte information om huruvida mitt eget konto också behöver vara noterat i euro. Är det det som är problemet? M.v.h. Andreas Jansson